SkEtsA kEhiDupAn

"Di mana anda berdiri, di situlah perlumbaan kehidupan anda dan lupakan masa silam"

~bila rindu itu menyapa~

"suasana suram dirumah menyambut kepulangan aku...dengan suasana kedinginan diiringi pula hujan renyai renyai ketika pagi masih belum menjelma membuatkan hati aku bertambah sayu..apa agaknya yg sedang berlaku dirumah aku..berita yg aku terima petang 2 november 2008 btl2 membuat aku tersentak seketika..abang aku telah mengadap seruan ilahi...masih terbayang bayang wajah arwah..akhir pertemuan aku bersama arwah,ketika aidilfitri yg lalu..sblm kembali ke KL..aku smpat menghantar arwah ke tempat kerja..dan hanya duit RM 10 aku hulurkan kepada arwah.."maafla..org xde duit..10 hinggit je bleh bagi" sambil mencium tgn arwah..itulah kali terakhir aku menatap wajahnya...dayah syg abg..syg sgt2."

ah..kisah lama itu kembali menerjah ruang minda aku..bukan niat untuk aku terus melupakan arwah..cuma aku tidak mahu terus menangisi pemergiannya..aku perlu kuat..TUHAN lbh sygkannya..aku juga perlu tabah untuk aku terus sama2 membina hidup bersama keluarga aku..itulah dugaan paling besar buat kita semua..tapi kita biarkan saja semua tu berlalu..dan sekarang kita harus tahu..kita perlu kuat dan bersatu..

kenangan ni membuatka aku teringatkan Ma dirumah..ptg smlm aku sempat berbual bersama sepupu aku yg tinggal dirumah.."kak dayah,ma ipah(panggilan utk ma aku) nangis sokmo teringat kat arwah..dh la die xda sesape nak bercerita.." bait2 perkataan itu membuatkan aku btl2 terasa sayu..Ma..dayah tau ma kuat..jgn mudah mengalah ma..biarlah abg pergi ma..Tuhan lbh sygkan abg..ma tau kan..hanya kita yg kenal sape abg..hanya kita yg hidup bersama sama abg..kita doakan abg tenang kat sana ma..kita yg ada mesti kena kuat kan?

aahhh..kenapa rasa ni singgah lagi diruang ati aku?mengingatkan Ma dan arwah abang aku membuatkan aku berfikir singkat..Aku Mahu Pulang..pulang ke kampung..pulang ke rumah agar aku dapat menjadi pendegar setia setiap luahan Ma..agar aku dapat jadi pendengar setia setiap masalah Ma..aku rindu.....

P/s: al-fatihah buat arwah abg aku॥Mohd Zamani bin Osman..semoga roh arwah ditempatkan dalam golongan org yg beriman..

5 tindak balas:

neEya_dEeYa said...

sabola ida..yang hidup pasti menemui mati..doakan arwah tenang di sana..lalui lah tiap2 masa yg ada dengan org2 yg kita syg..sebab kita tak tau apa akan berlaku pada masa akan datang..
sabo la ek..salam takziah lagi dr aku..

November 26, 2008 at 8:44 AM  
redziz razak said...

ida, sabar k.. tersentuh aku bile baca artikel kau kali ni.. seolah2 memahami btol perasaan kau... doakan arwah ditempatkan di golongan yang dirahmati yer... Amin..

November 26, 2008 at 7:44 PM  
~ida~ said...

2 neeya :

thnks

2 red:
thnks sbb fhm perasaan aku..aku xda tmpat nak luah sume ni red..aku jd rindu persahabatan kite dulu2..terlalu rindu

November 27, 2008 at 8:06 AM  
IkaN EmaS said...

kita tak menangisi bukan kita tak ingat ida.. tak semua faham pe yang kita rasa, tak semua tahu pe yang kita lalui. adakah kita gembira di luar, kita gembira di dalam? Tapi ida, kita tak boleh camni. yang hidup kene teruskan hidup.Aku pegang tu je ida. walau camne pun, hidup kene terus. Kita kene kuat.

Hargai dengan orang yang kita sayangi.

Jangan nanti sampai satu mase, kita menyesal,kita tak dapat nak mintak maaf dengan die, tak dapat cium tangan die, tak dapat kate, kita sayang kat die..

Sesungguhnya aku menyesal satu perkara, aku tak pernah cakap aku sayang kat die....Aku sayang dia, tapi, tak terluah...

November 27, 2008 at 6:10 PM  

salam kak ida.
hope it's not too late..
Takziah.
And be tough to face the future.

November 27, 2008 at 11:31 PM